Anmeldelse av Julekongen: Humor for både barn og voksne

Filmen Julekongen – Full Rustning bygger på den videre handlingen fra adventskalenderen, med samme navn, fra 2012. Dette er en av årets store norske julefilmsatsninger, som lykkes med både handlingen, skuespillet og humoren.

Selve handlingen i filmen er bygget opp på en spennende måte. Vi får med oss alt av det som skjer og blir ikke utelatt noe detaljer. Den er både morsom, actionfylt og dramatisk slik at man får lyst til å følge med på hva som skjer videre. Denne filmen er plassert som en barnefilm, men den passer også for voksne, fordi humoren passer til begge. Det er noen vitser som bare barn vil le av, og det er noen vitser kun voksne vil forstå.

Karakterene er fullkomne og vi forstår med en gang hvordan han/hun er. Skuespillet er bra og det er overraskende at barn på den alderen kan spille så godt. Vi får en klar indikator på hvem som er de gode og de onde. Når det kommer til hvem som burde få ærestrofe, for beste skuespill, må denne gis til Maria Brandshaug som spiller Mugg. For å være i så ung alder og spille så ond gjør hun en kjempe jobb. Bjarte Tjøstheim gjør også en kjempe innsats på å være den mer «morsomme» karakteren her.

Grafikken og spesialeffektene er også på topp og svikter ikke i troverdigheten. Når det kommer til å gi minuspoeng i filmen er det vanskelig å finne feil. Om det er et par ting å pirke på, så er det hvordan filmen avsluttes. Etter å ha vært igjennom mange spennings og action momenter savnes det en mer rundere og spennende avslutning. Barn vil like den, men for voksne vil den kanskje være litt for søt og meningsløs. Julestemningen i filmen kunne også ha vært uttrykt bedre, men med alt av juleting overalt får man litt julestemningen likevel.

Med så mange ros-kommentarer er det enkelt å si at dette er en av årets store norske familiefilmer. Om dette er en ny norsk juleklassiker kan jeg ikke si, men den er en god feel-good movie som kan nytes av alle. Savner du en mer actionfylt julefilm, så anbefaler jeg denne filmen. Ut av 5 magiske rustninger gir jeg denne filmen 4 av 5.

Filmen har premiere fredag 13 november.

Julekongen – Full Rustning er regissert av Thale Persen, som også regisserte julekalenderen. Filmen har samme skuespillere, noe som gjør den til en oppfølger.

Handlingen går ut i fra det som har skjedd før. Vi følger hovedkarakteren Mira. Hun er redd for at familien ikke kan feire jul pga økonomiske vansker. Hun prøver alt hun kan for å skape julestemningen, men hun lykkes ikke. Hun drømmer også om å kunne reise tilbake til Ridderdalen, og det er bare hun og storebroren Kevin som vet at det eksisterer. Problemet er at hulen som førte dem dit raste sammen og de har aldri funnet inngangen igjen.

Plutselig en dag dukker Prinsesse Eiril fra Ridderdalen opp på sykehuset. Forvirret finner Mira og Kevin inngangen til den andre verdenen igjen, men der lurer en fare. Den onde Snerk har fått tak i den fulle rustningen som gjør han har tatt over Ridderdalen. Den siste delen av rustningen er hansken som han er på jakt etter, noe som Eiril har klart å tatt med seg når hun flyktet. Klarer de å redde Ridderdalen og julen nok en gang?

Hele Produksjonsteamet:

and