Anmeldelse av Star Wars: The Force Awakens: Forbered deg på at alle følelsene settes i spill

Etter en lang ventetid er den etterlengtede oppfølgeren endelig her. Star Wars – The Force Awakens er den største filmnyheten på kino akkurat nå. Dette er det fansen har ventet på og det er bare å glede seg til å se filmen. Filmen er regissert av J.J. Abrams og produsert av Lucasfilm med Walt Disney Company som distributør.

Handling

Ettersom mye av det som skjer i handlingen inneholder spoilere kan vi ikke gå for dypt inn i hva filmen handler om. Kort og godt er handlingen satt 30 år fram i tid etter det som skjedde i den tredje Star Wars filmen «The Return of the Jedi». En ny mørk trussel rammer galaksen og et nytt eventyr startes. Vi får møte nye karakterer som Rey (Daisy Ridley), ei skrapfinner som bor på ørken-planeten Jakku, og Finn (John Boyega) en stormtrooper som velger sin egen vei. Det blir også gjensyn av velkjente fjes som Han Solo (Harrison Ford) og Prinsesse Leia (Carrie Fisher).

Anmeldelsen

Star Wars: The Force Awakens er en utrolig godt vellaget oppfølger som respekterer de aller første filmene fra start til slutt. Denne filmen er nummer sju i serien og klarer å skape den originale Star Wars følelsen fra de tre første filmene. Filmens historieoppbygging er spennende og man nyter virkelig hvert minutt av den 2 timer lange handlingen. De er spenningsmomenter hele veien som gjør at man vil følge med. Du vil med andre ord sitte på enden av stolen og følge med på hva som skjer videre. Ekstra spesielt med denne er at den vises i både 2D og 3D, noe som har vært etterlengtet fordi med 3D føler du at du er med i kampene og reisene.

Kinematografien, altså hvordan bildene ser ut, er helt fenomenalt bearbeidet. Overblikks bildene er utrolig vakre og man kan se at fotografen har brukt tid til å få til bildet. Spesialeffektene i filmen er også utrolig godt bearbeidet, noe som gjør at settet følelses mer «virkelig» enn det har gjort tidligere. Skuespillet er det bare å bli begeistret over. De gode gamle spiller sine roller fortsatt like bra, men det er spesielt de nye som imponerer stort. De klarer å uttrykke sine karakterer på en måte som gjør at vi blir kjente med dem, men at de fortsatt er mystiske.

Hadde det ikke vært for gjensyn med de originale hovedkarakterene hadde nok ikke oppfølgeren fungert like godt. Uansett, så er den nye Star Wars filmen en «must-watch-movie» i år for de som liker de forrige filmene eller er fans. Har du ikke sett Star Wars, men ønsker å se denne filmen anbefaler jeg å se de tre første filmene først. Du kan se filmen uten å ha sett de forrige, men for å forstå handlingen bedre anbefales dette. For de som har sett filmene før er det bare å forberede seg på at alle følelsene settes i spill når du opplever denne på kino. Fra latter til tårer settes følelsene fort i sving. Filmen er det en fan har forventet og håpet på lenge. Ut fra denne er dette en lovende ny start på en ny god triologi.

Ut av 6 poeng gir jeg denne filmen en STERK 5’er. Det er ikke mye å trekke ned for, men den trekker dessverre litt ned fordi man må se de første episodene for å bli begeistret av handlingen. For en som har sett filmene og liker Star Wars er dette en soleklar 6’er. Å fortsette å bygge på historien fra 30 år siden, som faktisk fungerer, gis det mye respekt til de som har laget denne. Star Wars er kommet for å bli og returnerer med et stort brak. Alle fans kommer til å ha et smil om munnen etter de har sett denne her.

Filmen har verdenspremiere 16. desember.

Hele Produksjonsteamet: