Hvordan er det å være ung og religiøs?

I denne Utsnitt-dokumentaren har vi tatt en nærmere kikk på tre unge, religiøse studenter – og fått et innblikk hverdagen deres, troen, og hvordan de opplever å være religiøse i dagens samfunn.

Balraj Singh er 23 år og studerer statsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han er en sikh.
– I sikhismen så tror man på at Gud er i alt og alle, for oss er Gud her på jorda. Og det betyr at en sikh har som plikt å hjelpe mennesker, og man har heller ikke «lov» å forskjellsbehandle folk, uansett kjønn, kaste eller religion, forteller Balraj.
Balraj gjør mye frivillig arbeid, noe han mener er en del av å være en sikh. Den 3. oktober var han sammen med andre sikher på Politiets Utlendingsenhet (PU) på Tøyen for å dele ut mat til flyktninger. Han gjør heller arbeid som dette enn å ha en ekstrajobb ved siden av studiene. Balraj forteller om forskjellige symboler de har i sikhismen, hvorav et av de er metallarmbånd.
– Det symboliserer verdier som solidaritet, at man skal være hjelpsom og imøtekommende, og at man ikke skal ha fordommer.

islamAmir Fawzi er 25 år og studerer psykologi ved Universitetet i Oslo. Han tilhører Ahmadiyya-retningen innenfor islam. Bønn er en viktig del av hverdagen hans, og første bønn starter 1,5 time før soloppgang.
– Alt jeg gjør i løpet av dagen, skal sjongleres rundt bønnen, og ikke motsatt. Bønnetiden endrer seg ganske mye med solen, spesielt i Norge.
Amir ber fem ganger om dagen, og må derfor planlegge dagen nøye. Han stod opp klokken halv fem på morgenen denne dagen. Hver fredag drar han til moskéen på Furuset for fredagsbønnen, hvor han også tilbringer tid ellers.

Merete Ishoel er 21 år, studerer økonomi og ledelse på BI i Oslo, og er kristen. Hun tilbringer mye tid på skolen, og står ofte opp tidlig for å studere. Som de andre vi har møtt, holder hun seg unna drikkekulturen blant studenter.

-Det er et stort press på drikking og alkohol blant studenter. Jeg var med på fadderuka én dag, og fant fort ut at det kanskje ikke var den riktige arenaen for å bli kjent med andre.
Merete er i gudstjeneste på søndager, men drar i blant til BI for å studere etterpå. Der møter hun ofte fyllesyke medstudenter.
– Det er to forskjellige verdener. Jeg er egentlig bare glad for at jeg slipper å leve et liv med fyllesyke, og bruke penger på det, og lete etter noe som egentlig ikke finnes, sier hun.

I likhet med Merete, frastår også Amir fra alkohol.
– Det er noe som aldri har fristet meg. Men hvis noen tilbyr meg et glass vin, sier jeg heller at jeg ikke drikker fordi jeg er muslim.

Alle tre forteller at troen har kommet i arv, men at de selv stadig utforsker og lærer mer om deres religion.
– Religion er veldig komplisert. Det eneste jeg kan være sikker på er at det finnes en Gud, og han hører på bønnene mine. Men om islam faktisk er den sanne religion, det kan jeg ikke være sikker på, sier Amir.

kristen

Merete forteller om en tid hvor hun hadde kjæreste og mistet fokuset på Gud.
– Etter en stund fant jeg ut at jeg måtte ta et valg for meg selv, og det var Jesus jeg ville følge. Jeg fokuserer ikke på kjæreste nå, jeg vet at jeg blir gift tidsnok, forteller Merete.
Amir sier han snakker en del med foreldrene om ekteskap, og er åpen for arrangert ekteskap. Han har vært klar for ekteskap i mange år, men må vente til han er ferdig med studiene.
– Det er ingenting galt i at kvinnen er økonomisk uavhengig, men det er mannen som skal ha det økonomiske ansvaret. Det er jeg ikke klar for å ta enda.

Maten sikhene delte ut til flyktningene på Tøyen er en del av Langar-tradisjonen, som går ut på å dele mat med de som trenger det. Balraj forteller at i kjøkkenet på Gurdwaraen er det både menn og kvinner som jobber frivillig.
– De tenker ikke på at de gjør en god gjerning, de bare gjør gjerningen, for handlingen har en verdi i seg selv.
Alle sikher heter enten Singh (for menn), eller Kaur (for kvinner) til etternavn. Dette er for å vise at etternavn ikke skal bety noe, og at alle skal bli behandlet likt uansett. Dette fører derimot til at veldig mange har samme etternavn.
– Det er mange som hører navnet mitt, også spør de om jeg kjenner en annen med etternavnet Singh som de kjenner. Det er litt morsomt, sier Balraj.

Etter 9/11 har turbanen kommet i et stygt søkelys, dessverre er det blitt et symbol på terrorisme, noe som er utrolig feil, forteller Balraj. De har ingenting med terror å gjøre.
– Som innviet sikh har han både turban og langt skjegg, og forteller om ubehagelige episoder med personer som har behandlet han urettferdig med tanke på disse ytre symbolene. Hver vår arrangerer Unge Sikher «Turbandagen», hvor de stiller seg opp på Rådhusplassen og knyter turbaner på nordmenn.
– Det er for å vise at det bare et et vanlig tøystykke, det er ikke noe farlig eller skummelt ved det, forteller Balraj.

sikh

Foto: Michael Angeles

Stikkord