Kan man leve av Instagram?

Denice Hagen (20) startet Instagram-kontoen ”Interior123” i 2013, nå har kontoen 1,8 millioner følgere og er dermed Norges største på Instagram.

– Jeg pleier å få mellom 200 til 400 likes på ett minutt, og får gjennomsnittlig mellom 23 000 til 38 000 likerklikk per dag, forteller Denice Hagen, som er Norges største på Instagram.

Denice Hagen (20) står bak instagram-kontoen ”Interior123”. Det er en inspirasjonskonto, der 90% av bildene som blir lagt ut er fra norske hjem. Hun henter bilder fra norske profiler og krediterer eieren av bildet. Kun 3 av 3000 bilder totalt er hennes egne.

– Kontoen har per dags dato 1,8 millioner følgere, og den største målgruppen er nordmenn, sier Hagen.

Hverdagen som Instagram-kjendis
Hagen forteller at det er en livsstil hun prøver å kombinere med å ha det gøy, i tillegg til at det er en jobb.
– Det er noen dager jeg er kjempesliten og skulle ønske at jeg var en helt vanlig 20-åring som bodde i en hybel og studerte i Oslo, sier hun. Men det som holder meg oppe er at dette er noe jeg virkelig mestrer, og det har vært med på å forme meg til det mennesket jeg er i dag, legger hun til.

I løpet av de siste årene har det blitt kjent at store bloggere og ”Instagram-kjendiser” tjener store summer på å markedsføre og reklamere for ulike produkter på nett. Flere har inntekter i måneden som mange etablerte utdannede bare kan drømme om.
– Jeg tjener noe på Instagram, men den største inntekten kommer definitivt fra kurs og foredrag om instagram som jeg holder, forklarer Hagen. Jeg kan ikke leve av bare Instagram, men jeg tror det går om man kombinerer blogg, nettbutikk og andre kanaler i tillegg.

Instagram i fremtiden
Nina Furu, journalist og kursleder i Webgruppen AS, mener at det vil bli en oppblomstring av Instagram i fremtiden. Spesielt som markedskanal, etter at Facebook har kjøpt opp appen, og begynt med betalt annonsering nå nylig.

I tillegg til at det er mange bedriftsprofiler som vinner kunder gjennom annonsering, er det også mange privatpersoner som er populære på Instagram.
– Instagram krever mer av bildene. Mer kvalitet og mer bevisst bruk av bildeflaten, i motsetning til hvordan Facebook har blitt, mener Furu. Facebook har etter hvert blitt en mer ”skyt fra hofta”- kanal hvor man kan lage ting veldig enkelt og poste uansett,.
Furu tror dermed at de som gjør det bra på Instagram, er de som forstår disse etiske kvalitetene, og har en forståelse for hva som treffer folket.